VL_VL_ALL_1200x600_1907_Facts_B_Vitamin_Cereals.jpg

De forskellige B vitaminer

Der findes flere forskellige B vitaminer. B vitaminerne har forskellige opgaver og kan ikke erstatte hinanden.

8 forskellige B vitaminer

Der findes 8 forskellige B vitaminer med mange forskellige funktioner. Fælles for alle vitaminerne i B familien er, at de indgår i enzymsystemer i kroppen.

Alle B vitaminerne er vandopløselige og lagres derfor ikke i kroppen med undtagelse af B12.

B1 vitamin

B1 vitamin kaldes også tiamin. Det blev opdaget i 1926. Tiamin er følsomt over for varme og bliver derfor let ødelagt ved tilberedning. B1 vitamin har mange vigtige funktioner i kroppen:

  • Medvirker til en normal mental funktion
  • Medvirker til en normal energiomsætning
  • Medvirker til nervesystemets normale funktion
  • Medvirker til hjertets normale funktion

Vi finder B1 vitamin først og fremmest i ølgær, hvedespirer og solsikkefrø.

B2 vitamin

B2 vitamin kaldes også riboflavin. Dette B vitamin tåler varme, men ikke lys. Det tåler derfor tilberedning bedre. Den gule farve gør, at det også bruges som farvestof i fødevarer. Riboflavin har mange vigtige funktioner i kroppen:

  • Medvirker til at reducere træthed og udmattelse
  • Medvirker til en normal energiomsætning
  • Medvirker til nervesystemets normale funktion
  • Medvirker til at vedligeholde normale slimhinder
  • Medvirker til at vedligeholde en normal hud
  • Medvirker til at vedligeholde normale røde blodlegemer
  • Medvirker til en normal omsætning af jern
  • Medvirker til at vedligeholde et normalt syn
  • Medvirker til at beskytte cellerne mod oxidativ stress

Riboflavin finder vi i mejeriprodukter og spinat, asparges og broccoli. Desuden indeholder fisk, æg og fuldkornsprodukter også B2 vitamin.

B3 vitamin

B3 vitamin er bedre kendt som niacin. Det bliver anvendt af enzymer i leveren og er en vigtig byggesten i flere coenzymer. Det betyder, at niacin har en række vigtige funktioner i kroppen:

  • Medvirker til en normal mental funktion
  • Medvirker til at reducere træthed og udmattelse
  • Medvirker til en normal energiomsætning
  • Medvirker til nervesystemets normale funktion
  • Medvirker til at vedligeholde normale slimhinder
  • Medvirker til at vedligeholde en normal hud

I modsætning til de andre B vitaminer tåler niacin både varme og lys godt. Fødevarer som er rige på niacin inkluderer fjerkræ, fisk, svampe og æg. Vi finder også vitaminet i lever og kaffe.

B5 vitamin

B5 vitamin har også navnet pantotensyre. Dette B vitamin er vigtigt for opbygningen af coenzym A, som er afgørende for stofskiftet. Pantotensyre er vigtig for omsætningen af kulhydrater, fedt og aminosyrer, men også for syntesen af kolesterol i kroppen. B5 vitamin findes først og fremmest i indmad, fuldkornsprodukter, æg og nødder.

B6 vitamin

B6 vitamin kaldes også for pyridoxin og har flere vigtige funktioner i kroppen:

  • Medvirker til en normal mental funktion
  • Medvirker til immunsystemets normale funktion
  • Medvirker til en normal energiomsætning
  • Medvirker til nervesystemets normale funktion
  • Medvirker til at vedligeholde normale røde blodlegemer
  • Medvirker til normal cysteinsyntese
  • Medvirker til normal omsætning af protein og glykogen
  • Medvirker til at regulere hormonel aktivitet

B vitaminer findes i næsten alle fødevarer både fra dyreriget og planteriget. Gode kilder er for eksempel mejeriprodukter, lever, fjerkræ, svinekød, fisk, linser, kartofler, fuldkornsprodukter, nødder, avocado og bananer.

Biotin

Biotin kaldes også B7 vitamin eller H vitamin. Biotin er vigtig for mange af kroppens enzymsystemer og har dermed flere funktioner i kroppen.

  • Medvirker til en normal energiomsætning
  • Medvirker til nervesystemets normale funktion
  • Medvirker til en normal omsætning af makronæringsstoffer
  • Medvirker til en normal mental funktion
  • Medvirker til at vedligeholde et normalt hår
  • Medvirker til at vedligeholde normale slimhinder
  • Medvirker til at vedligeholde en normal hud

Vigtige kilder til biotin er æggeblommer, bælgfrugter, nødder, gær, ris, chokolade og visse typer af grøntsager.

B9 vitamin

B9 vitamin eller folsyre blev opdaget i spinat i 1941. Det er et vitamin som er følsomt over for både lys og varme. Det er en co-faktor for vigtige enzymer i mennesker og er derfor vigtig for mange funktioner.

  • Medvirker til vævsdannelse hos gravide
  • Medvirker til en normal aminosyresyntese
  • Medvirker til en normal bloddannelse
  • Medvirker til en normal homocysteinomsætning
  • Medvirker til en normal mental funktion
  • Medvirker til immunsystemets normale funktion
  • Medvirker til at reducere træthed og udmattelse
  • Spiller en rolle i celledelingsprocessen

Vi finder folsyre i fuldkornsprodukter, spinat, broccoli, gulerødder, rosenkål, asparges, æg og nødder, men også i frugt, fisk og kød.

B12 vitamin

B12 vitamin er det samme som cobalamin. Menneskekroppen er afhængig af at få vitaminet tilført fra animalske kilder i kosten. Vigtige funktioner i kroppen er:

  • Medvirker til en normal mental funktion
  • Medvirker til en normal homocysteinomsætning
  • Medvirker til immunsystemets normale funktion
  • Medvirker til at reducere træthed og udmattelse
  • Spiller en rolle i celledelingsprocessen
  • Medvirker til en normal energiomsætning
  • Medvirker til nervesystemets normale funktion
  • Medvirker til at vedligeholde normale røde blodlegemer

Det findes primært i animalske produkter som lever, kød, æg og mælk, men ikke i planteprodukter. Veganere skal derfor være opmærksomme på, at de indtager nok. B12 vitamin kan produceres af bakterier i tarmen, men kroppen gør ikke brug af vitaminet som dannes her. Ældre mennesker skal også være opmærksomme på at indtage tilstrækkeligt B12 vitamin, da kroppen optager vitaminet dårligere og dårligere med alderen.

Vitaepro produkt billede
  • Godt for led og muskler

VitaePro

  • Et af Nordens mest anvendte kosttilskud
  • Godt til led, muskler, hjerte
  • Bidrager til at mindske træthed og udmattelse

Tilbud: -50 % på første pakke

Nu kun 164,00kr. 328,00kr.

VitaePro indeholder ingredienser med dokumenteret effekt:
BLODCIRKULATION VitaePro indeholder nu også olivenolie-polyphenoler, der bidrager til at beskytte fedtstoffer i blodet mod oxidativt stress.*LED VitaePro indeholder Boswellia serrata, som er med til at holde leddene komfortable. MUSKLER VitaePro indeholder D-vitamin, som bidrager til at vedligeholde en normal muskelfunktion. HJERTET VitaePro indeholder omega-3-fedtsyrerne DHA og EPA, som bidrager til en normal hjertefunktion. Dokumenteret effekt på hjertet ved indtagelse af 250 mg DHA/EPA dagligt. REDUCERER TRÆTHED VitaePro indeholder B12- og C-vitamin, som bidrager til at mindske træthed og udmattelse. BESKYTTER CELLERNE VitaePro indeholder E-vitamin, selen og C-vitamin, som bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress. IMMUNSYSTEM VitaePro indeholder B12-vitamin og selen, samt C- og D-vitamin, som bidrager til immunsystemets normale funktion.

*Ved indtagelse af 5 mg hydroxytyroxol, svarende til 20 g olivenolie pr. døgn.

En pakke med kosttilskuddet MultiPro | VitaeLab
MultiPro
MultiPro — med vigtige vitaminer og mineraler.
64,50kr. 129,00kr.
En pakke med kosttilskudet OmegaPro
OmegaPro
OmegaPro indeholder vitaminerne D, E og K2 samt omega-3.
114,00kr. 228,00kr.
En pakke med kosttilskuddet Cal-Mag
Cal-Mag
Kosttilskud som indeholder kalcium, magnesium og D-vitamin, som bidrager til sunde og stærke knogler
64,50kr. 129,00kr.